lördag 13 september 2014

Höstens bestyr

Hösten är en underbar årstid och även om skörden innebär mycket jobb så är det en del av denna tid och bär med sig den speciella höstliga känslan och lukten. Och det älskar jag så mycket! Igår fick jag plocka aronia bär hos min granne. Så idag gjorde jag några burkar aronia sylt. Kanske inte alla gillar den men jag tycker om den. 
Här kommer receptet:

ARONIA SYLT
1 kg    aronia bär
3 dl  vatten
1  vaniljstång
600 g  syltsocker

Gör så här:
1. Skölj bären väl och koka de med vatten och vaniljstången 20-30 min.
2. Tillsätt socker och låt sylten koka 3-5 min.  
3. Ta kastrullen från spisen och ta up vaniljstången. Skumma.
4. Häll på burkar. 
5. Gott till glass och rostad bröd. 


Ett sätt att konserverar det man skördar är att torkar det. Jag gör det med en torkautomat. Jag torkar till exempel äpplen, svamp och kryddor i den. Dessa är bra att ha de till hands på vintern när det gäller matlagning. 





Där här är bara några burkar av de jag gjorde. Det blev 11 stycken totalt. De är också fint som present när man är inbjuden till någon.



Här har jag torkat Karl Johan svampar. 



Varje höst brukar jag fylla en stor plåtburk med torkade äpple till min pappa. Då blir han så glad för han älskar de så mycket.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar