torsdag 13 februari 2014

Vitlök, ny odlingsteknik och lite inredning


Hej till er alla,

roligt att redan så många har hittat hit till min blog. Efter dagens ´powerwalking-runda´var det dags för ett nytt inlägg. Jag hade ju lovat att skriva om var nya vitlöks satsning. I höstas satt vi alltså ca. 15 000 vitlöks- klyftor och täckte dem med flis. Det är en för oss ny metod av grönsaksodling och det blir väldigt spännande att se hur resultatet blir. Också hela mitt gamla trädgårdsland täckte vi med flis. Det är en speciell odlingsteknik inom täckodlingen som vi tillämpar här. Jorden täcks över med flis, flisen ruttnar med tiden och ger ny näring till plantorna. Jorden förbli fuktig under täcket och man slipper ca 90% av allt ogräs. Jag kommer att skriva mera om denna odlingsteknik framöver.





















Här satt vi i köket och plockade isär vitlöken. Efter att min Mamma dog i September var min Pappa här hos oss. Här är det hans gamla händer som gav så mycket gott till vår familj i alla år och nu ville han vara här i några veckor innan han fick åka tillbaka och börja en ny etapp i sitt liv. Han och en snäll granne var till hjälps. Jag var så tacksam!!


Här kan du se klyftorna innan de täcks över med flis.
































Inredning i vårt matrum.

































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar