tisdag 28 oktober 2014

USA-The George Eastman House/ Rochester och The Amish Trail

 Idag är det sista inlägget om vår resa till USA .
 Först ska jag ta med er till Rochester. Där besökte vi det imposanta hemmet till George Eastman, grundare av företaget Kodak. Huset byggdes 1903-1905 och han levde där helt själv utom två år , då hans mor också bodde där. Kodak hade i sina bästa tider 78 000 anställda. Tyvärr är företaget på nedgången idag.

Husets pampiga entré.



Huset ifrån backsidan med den vackra trädgården.



Ett stort bibliotek hade han. Gillar de bokhyllor upp till taket och alla de fina böckerna.



Den fina hallen med trappuppgången.



Ett rum som förbindelse till de andra rum på nedre våningen.
Här hade han grejer från sina resor som t ex ett jätte stort elefant huvud. 


Hans mors garderob.
Den gillade jag lite extra. 

En av de sister dagarna åkte vi en Amish Trail. Eftersom jag har läst många böcker om Amish People  så var mitt önskan att se de i verkligheten. De flesta bor ju i Pennsylvania men här i NY finns det också några få. De bor granne med vanligt folk. Så därför fick man titta noga för att avgöra vilken  gård som var Amish och vilken som var en vanligt gård. 




De åker bara med hästvagnar och det gör de på de vanliga vägarna. Därför ser man sådana här skyltar överallt. 



En typiskt Amish skola.
Barn i alla ålder är tillsammans i en klass från årskurs 1-8. Därefter avsluta de skolan. De får inte läsa vidare.



De flesta Amish är lantbrukare och det gör de bara med häst på gammalt vis. Men det finns andra som t ex är snickare eller sadelmakare. Fast här kunde man köpa jätte god kola och fudge som en kvinna gjorde själv i ett kök. 



Här är vi i en butik som sålde typiska Amish grejor.
Sådana hattar bär alla Amish män på sommaren.
 Kvinnorna träffas ibland i de olika hem för att sy lapptäcken på en stor trä ram tillsammans. Några säljer de. Några är till eget bruk. 



Man får inte fotografera de Amish med ansikte så den enda chansen var att ta ett kort bakifrån.
Här åker en Amish kvinna med sin öppen buggy.



Det här var en typiskt bild. Tvätt upphängt på en lina som sedan dras högst upp. 

 För mig var det en fin upplevelse att vara där. Jag kunde till och med prata med två Amish kvinnor. Fast jag måste förklara för er att jag verkligen gillar deras livsstil men absolut inte kan stötta deras principer angående tro som inte har något att göra med en bibel trogen kristendom.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar